الحكاية الشعبية الجزائرية بين الانندثار و الانبعاث

Abstract

عاشت المحكيات الشعبية حينا من الدهر،موشحة بلاطات الملوك،ومعبرة عن آهات المملوك،باستصراخ فراسة الآراء لتكرم بها بلاغة الأداء،لكن بعدما ظهرت نورانية الثورة الصناعية انفك الفرد عن مقومات الحياة الشعبية،وبنا لنفسه جدارا وهميا أرصا المنطوق في زمرة الأساطير،وبات المصل الثقافي يتعرض لوخز النأي ،إلا أن الاشراقات النفسية الصامتة منطقت المحظور بإماطة اللثام عن الآثام،مثبتة الكينونة التراثيةبتجديد محبرة الألوان الذوقية لتواكب المقطورة الزمنية في جداريات معبقة بالصور الحديثة،راسمة دروب المثاقفة بدلالات الفعالية السردية في الفضاءات التكنولوجية والالكترونية Folk tales have lived for a long time, waving the courts of Kings, expressing the groans of the Mamluks, shouting out the physiognomy of opinions to honor the eloquence of performance, but after the Enlightenment of the Industrial Revolution appeared, the individual broke away from the elements of popular life, and built himself an imaginary wall anchored in the clique of myths, and the cultural serum began to be to keep up with the Time trailer in murals filled with modern images, drawing the paths of erudition with the signs of narrative effectiveness in technological and electronic spaces

Description

Citation