Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/18285
Titre: حفظ و تسيير مقتنيات متحفي الآثار القديمة و الفنون الاسلامية بالجزائر العاصمة و سطيف
Autre(s) titre(s): دراسة حالة
Auteur(s): Si Tayeb, Rachida
Mots-clés: الحفظ ؛ التسيير ؛ متحف الآثار القديمة ؛ الجزائر ؛ سطيف
Date de publication: 2016
Editeur: University of tlemcen
Résumé: قد شهد المعهد المتحفي في الآونة الأخيرة أهمية كبيرة على المستوى الدولي المجتمع، حتى أنه أصبح مركزا ثقافيا للإشعاع، ويظهر بوضوح أن المعهد المتحفي في الجزائر لا تزال فتية، ويعكس سوء الإدارة بسبب الفراغ القانوني الذي يكون على نوعية البرامج والأنشطة المقدمة للمعالين الذين ليسوا في المستوى الذي يمكنهم من الاندماج فيه في بيئتها، لكن المتاحف الجزائرية تبدو معزولة عن المجتمع، أو حتى في إدارة المجموعات المتحفية والمحافظة عليها، وخاصة تلك المتعلقة بالجانب الفني ومن دون هذه المجموعة يفقد المتحف شرعية تأسيسه. ويجب أن نقول أن معظم المشاكل التي تعيق تطور هذه المؤسسة هي ذلك ويعود السبب في ذلك إلى افتقار الجسم البشري إلى الكفاءة وهو ما يمثل الدافع الرئيسي للمتحف, ميزانية رائعة ثانية لا تتمتع بذروة الطموح العلمي المتحف المعاصر، ثالثاً، تأثيره المهم على عملية الحماية والحفظ من الأشياء المتحفية، وأن مبنى المتحف قد تم إنشاؤه بشكل أساسي ليكون متحفًا. The museum institute has seen in recent times of a great importance to the international community, even it become a cultural center of radiation, and clearly shows that the museum institute in Algeria is still young, and reflects mismanagement because of the legal vacuum be on the quality of programs and activities offered to dependents who are not at the height at which they can integrate into their environment, but Algerian museums seem isolated from the social, or even at the management of the museum collections and conservation, especially those relating to the technical aspect, and without this collection the museum looses the legitimacy of its foundation . And we must say that most of the problems that hinder the development of this institution that goes back because one hand the lack of competent human body which represents the main motivation of the museum, a second great fuck budget that does not have the height of scientific aspiration of the contemporary museum, Thirdly, the important influence on the process of protection and conservation of museum objects, and that the museum building has been mainly created to be a museum.
URI/URL: http://dspace.univ-tlemcen.dz/handle/112/18285
Collection(s) :Doctorat en Archéologie



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.