Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/24975
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorمدين, نور الهدى-
dc.date.accessioned2025-04-09T14:08:48Z-
dc.date.available2025-04-09T14:08:48Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttp://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/24975-
dc.descriptionThe subject of our study is summarized in the strategy of preventive conservation in Algerian museums by addressing the conditions of mosaic preservation in three museums of the national territory: the Ahmed Zabana Museum in Oran, the Cherchell Museum in Tipaza and the Jamila Museum in Setif. This type of archaeological material and the conditions preserved in it in Algerian museums have been introduced through studied models and a comprehensive view of the state of the preservation medium, whether in exhibition halls or storage. After the study, we decided to provide the conservation and treatment measures required by the mosaics in museums.en_US
dc.description.abstractيتلخص موضوع دراستنا في استراتيجية الحفظ الوقائي بالمتاحف الجزائرية، وذلك من خلال دراسة ظروف حفظ الفسيفساء في ثلاثة متاحف على مستوى التراب الوطني: متحف أحمد زبانة بوهران، ومتحف شرشال بتيبازة، ومتحف جميلة بسطيف. وقد تم التعريف بهذا النوع من المواد الأثرية وظروف حفظها في المتاحف الجزائرية من خلال نماذج مدروسة ونظرة شاملة لحالة وسائط الحفظ، سواء في قاعات العرض أو المخازن. وبعد الدراسة، قررنا تحديد إجراءات الحفظ والمعالجة التي تتطلبها الفسيفساء في المتاحف.en_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversity of tlemcenen_US
dc.subjectوسط الحفظ ؛ الحفظ الوقائي ؛ الفسيفساء ؛ المتاحف ؛ المناخ ؛ التلف ؛ العرض ؛ التخزين ؛ تجهيزات المتحفen_US
dc.titleوسط حفظ لوحات الفسيفساء بالمتاحف الجزائريةen_US
dc.title.alternativeدراسة مقارنةen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Doctorat en Archéologie

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
وسط_ حفظ_ لوحات_ الفسيفساء_ بالمتاحف_ الجزائرية.pdf12,49 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.