Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/23152
Titre: | الرغبة وأنطولوجيا الحقيقة يف الخطاب الصوي |
Autre(s) titre(s): | جلال الدين الرومي أنموذجا |
Auteur(s): | لعربي, نوال |
Mots-clés: | جلال الدين الرومي ؛ الكتابة ؛ الحقيقة ؛ الرغبة |
Date de publication: | 2023 |
Editeur: | universty of tlemcen |
Résumé: | المقاربة بين الرغبة والحقيقة في النص الصوفي يجسد البحث عن الحضور الإنساني في فعل المعرفة، لأن الرغبة الصوفية تشكل دوائر مدمجة تحتوي على إمكانيات غير محدودة تسمح بتجاوز المركزية العقلانية إلى اللاعقل، وقد شهدها جلال الدين الرومي في تجربة ذاتية انبثقت من الرغبة في اللقاء وما يتبعه.من التلاوة أدى إلى إدراك الحقيقة الإنسانية التي يُراد أن تُكشف في طريق الحياة التطورية التي تستمد ديناميكيتها من الرغبة والحب لفئات الدين، والجمال، الأنوثة، والجنس، والجنون، مما يؤدي إلى رؤى منفتحة على الحقيقة من خلالها تعبيرات عن الذوق الجمالي، حيث يتم دمج الثنائيات المتنافرة في الوحدة حققت.الشعرية والفنية The approach between desire and truth in the Sufi text embodies the search for human presence in the act of knowledge, because Sufi desire forms compact circles that contain unlimited possibilities that allow transcending rational centrality to nonreason, and Jalaluddin Rumi witnessed it in a subjective experience that emerged from the desire to meet and what follows it.From a recitation, it resulted in the perception of the human truth that is intended to be revealed within the path of an evolutionary life that derives its dynamism from desire-love for the categories of religion, beauty, femininity, sex, and madness, which leads to visions that are open to the truth through expressions of aesthetic taste, in which the joining of discordant dualities into unity is achieved.Poetic and artistic. . |
URI/URL: | http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/23152 |
Collection(s) : | Doctorat en Philosophie |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
الرغبة _و_أنطولوجيا _الحقيقة _في _الخطاب_ الصوفي.pdf | 91,36 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.