Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/21669
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | مبخوث, نصيرة | - |
dc.date.accessioned | 2024-01-30T19:29:57Z | - |
dc.date.available | 2024-01-30T19:29:57Z | - |
dc.date.issued | 2018 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/21669 | - |
dc.description.abstract | ان فن القول هو شكل من اشكال الابداع الفني للموروث الشعبي،-التراث اللامادي- مما يحمله من مواد واشكال مختلفة من الفنون ، اذ يرتبط عضويا بجموع الشعوب بما فيها الشعب الجزائري ،ويعبر بصدق وامانة عن الانفعالات والمشاكل ،إضافة الي تصوره للحياة اليومية وذكره للماضي المجيد و بطولاته ،وقائلات هذا الفن الإبداعي –القول-بجنوب الغرب الجزائري –منطقتي النعامة و البيض- يغلبهن الحياء المتناهي او طبيعة العائلات المحافظة ، وأما كبيرات في السن يرددن أكثر من قائلة لمقطوعة واحدة. وممن ساهموا في حفظ هذا التراث الشعبي، ونشره على مستوى واسع ،هو القوال او المداح في المدن و القرى و أماكن التجمعات،حيث كانوا يقصده الناس ليستمعوا الي تلك القصائد التي يحفظها، والتي يبدعها فالي جانب كونه ناقلا لقصائد غيره، فهو مبدع ومنظم لعدة قصائد. Abstract : The art of Gaoul is an important form of popular and traditional creations (non material legacy) because it contains some massive artistic tendencies. This art reveals singularity of the Algerian culture in its organic dependency on other cultures. The Gaoul art shows the brutal and firm expressiveness of the problems that faces the society with an authentic and honest accent. It is opens thus a true perspective on the every-day folk life and the glory of their past. The women who master this art, especially those who live in the south west region of Algeria, in Naama and ElBayadh, have a priceless and deep timidity and serene circumspection. The elder ones are capable of reciting more than one. Elgoual or Elmadah is the one who perform and keep living the poetic heritage; he travels from village to village only for the sake of art. People come around him whatever he lands to listen to his songs, who are not by the way just a mere repetition of traditional funds, but often a newly crafted words. Keywords: Elgaoul, Elgaoual, ElBayadh, The South-west, Non-material legacy, Popular heritage, The performance, The rhythm. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | university of tlemcen | en_US |
dc.subject | القول-القوال-النعامة- البيض-الجنوب الغربي-التراث اللامادي –الموروث الشعبي-الأداء- الايقاع | en_US |
dc.title | الڨول والڨوال بجنوب الغرب الجزائريَ-دراسة في الأداء والإيقاع | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Doctorat en Culture Populaire |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
قصري ليندة دكتوراه مصححة.pdf | 4,35 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.