Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/21496
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبوناقة, ناصر-
dc.date.accessioned2024-01-18T18:27:53Z-
dc.date.available2024-01-18T18:27:53Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttp://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/21496-
dc.description.abstractملخص هدفت الدراسة إلى التعرف على فعالية برنامج تعليمي تدريبي قائم على التفكير ماوراء المعرفي في تنمية الكفاءة الذاتية للتعلم لدى تلاميذ الرابعة – من التعليم المتوسط، استخدم الباحث المنهج الشبه التجريبي من خلال عينة تكونت من ) 46 ( تلميذ و تلميذة بمتوسطة "الشهداء السبع عين الصفراء النعامة" واستخدم الباحث أداتين للدراسة تمثلت في مقياس الكفاءة الذاتية في التعلم ، و مقياس التفكير ماوراء المعرفي. - أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة لصالح المجموعة التجريبية في الإمكانات المعرفية، و في الإمكانات الانفعالية، و في الإمكانات الاجتماعية، وعدم وجود فروق بين المجموعة التجريبية و المجموعة الضابطة في الإمكانات النفس حركية ، و - أظهرت النتائج وجود فعالية دالة إحصائيا للبرنامج القائم على التفكير ماوراء المعرفي تنمية الكفاءة الذاتية في التعلم لدى تلاميذ الرابعة متوسط Abstract The present study aimed to determine the effectiveness of an education-training program based on metacognition thinking to develop learning self-efficacy in fourth-year intermediate school students. The researcher used the semi experimental methods approach through a sample of (64) of school students. In the establishment of The intermediate education "The Seven CHahid Ain Al-Safra" - Naama " The researcher used two tools for the study represented in the scale of self-efficacy in learning and the scale of metacognition thinking. The results showed that there were statistically significant differences between the experimental group and the control group in favor of the experimental group with respect to cognitive process skills, emotional skills, social skills and self-regulation. Learning, and there was no difference. Between the experimental group and the control group in the psychomotor skills, and the results showed that there is a statistically significant effectiveness of an education-training program based on metacognition thinking in the development of self-efficacy in learning in fourth-year intermediate school studentsen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniversity of tlemcenen_US
dc.subjectالكفاءة الذاتية للتعلم، التفكير ماوراء المعرفيen_US
dc.titleفعالية برنامج تعليمي - تدريبي قائم على التفكير ماوراء المعرفي في تنمية الكفاءة الذاتية للتعلم لدى تلاميذ الرابعة متوسطen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Doctorat en Psychologie



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.