Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/21494
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | بن عيسى, بوبكر | - |
dc.date.accessioned | 2024-01-18T18:04:55Z | - |
dc.date.available | 2024-01-18T18:04:55Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/21494 | - |
dc.description.abstract | ملخص: تهدفالدراسةالحاليةإلى التعرف علىأثر برنامج تدريبي مستند على نظرية بار أون في الذكاء الانفعالي في خفض السلوك العدواني لدى عينة من تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط بولاية سيدي بلعباس. حيث اشتملتعينةالدراسةعلىمجموعةمنالتلاميذبلغعددهم19 تلميذا بواقع(14) ذكرو(05) إناث ممن يبدون سلوكات عدوانية شديدة ومستمرة وغير ظرفية. اعتمدتالدراسةعلىالمنهج شبهالتجريبي وتم استخدام مقياس السلوك العدواني لـ "أميرة عبد الحافظ" (2015) والبرنامج التدريبي المقترح من إعداد الباحث. و خلصتنتائجالدراسةإلى:أنه توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات رتب أفراد المجموعة التجريبية قبل وبعد تطبيق البرنامج على مقياس السلوك العدواني لدى العينة التجريبية ، وبالتالي للبرنامج التدريبي المستند على نظرية بار-أون للذكاء الانفعالي أثر في خفض السلوك العدواني بكل أبعاده لدى أفراد المجموعة التجريبية Abstract : The current study aims to identify the effect of a training program based on the Bar-On theory of emotional intelligence in reducing aggressive behavior among a sample of middle school students in the state of Sidi Bel Abbes. The study sample included a group of 19 students, (14) males and (05) females, who exhibit severe, persistent and non-situational aggressive behaviors. The study relied on the quasi-experimental approach, and the aggressive behavior scale of "Ameera Abdel Hafez" (2015) and the proposed training program prepared by the researcher were used. The results of the study concluded: that there are statistically significant differences between the average ranks of the experimental group members before and after the application of the program on the scale of aggressive behavior in the experimental sample, and therefore the training program based on the Bar-On theory of emotional intelligence has an impact on reducing aggressive behavior in all its dimensions among individuals experimental group. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | university of tlemcen | en_US |
dc.subject | الذكاء الانفعالي ؛ السلوك العدواني ؛ البرنامج التدريبي ؛ التلميذ ؛ مرحلة التعليم المتوسط | en_US |
dc.title | أثر بزنامج تدريبي مستند على نظزية بار أون في الذكاء الانفعالي في خفض السلوك العدواني | en_US |
dc.title.alternative | لدى عينة من تلاميذ مرحلة التعليم المتوسط بولاية سيدي بلعباس | - |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Doctorat en Psychologie |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
أثر_بزنامج_تدريبي_مستند_على_نظزية_بار_أون_في_الذكاء_الانفعالي.pdf | 9,9 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.