Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document :
http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/21492
Affichage complet
Élément Dublin Core | Valeur | Langue |
---|---|---|
dc.contributor.author | بن صديق, زهرة | - |
dc.date.accessioned | 2024-01-18T17:50:41Z | - |
dc.date.available | 2024-01-18T17:50:41Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/21492 | - |
dc.description.abstract | الملخص: هدفت الدراسة الحالية إلى فحص العلاقة بين الذكاء الانفعالي وجودة حياة العمل، تكونت العينة من 300 أستاذ من أساتذة التعليم الابتدائي بولاية النعامة، لتحقيق أهداف الدراسة تم إتباع المنهج الوصفي، جمعت البيانات باستخدام استبيان الذكاء الانفعالي مكون من 83 فقرة، واستبيان جودة حياة العمل مكون من 52 فقرة، وتم تحليل البيانات باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (Spss) النسخة رقم 15، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: وجود علاقة ارتباطية موجبة دالة إحصائيا بين الذكاء الانفعالي وجودة حياة العمل، وجود علاقة ارتباطية موجبة بين الدرجة الكلية للذكاء الانفعالي وأبعاد جودة حياة العمل ما عدا بعد كفاية الراتب وعدالته فلم تكن العلاقة دالة إحصائيا، تمتع أساتذة التعليم الابتدائي بمستوى ذكاء انفعالي مرتفع وجودة حياة عملية متوسطة، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الذكاء الانفعالي لدى أساتذة التعليم الابتدائي تبعا لمتغيرات الجنس، الأقدمية في التعليم، السن، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في جودة حياة العمل وأبعادها ما عدا بعد الموازنة بين الحياة والعمل فالفروق دالة إحصائيا لصالح الذكور، وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جودة حياة العمل وأبعادها (العلاقة مع الإدارة، كفاية الراتب وعدالته، المناخ الاجتماعي) تبعا لمتغير الأقدمية في التعليم، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في جودة حياة العمل وأبعادها تبعا لمتغير السن ما عدا البعدين ( العلاقة مع الإدارة، وجود فرص لاستخدام قدرات الفرد وتطويرها) فقد وجدت الفروق دالة إحصائيا لصالح الفئات الأكبر سنا. Abstract: The aim of the present study is to examine the relationship between the emotional intelligence (EI) and the quality of work life (QWL). The sample consisted of 300 teachers of primary education in the state of Naama. To achieve the objectives of the study, the description approach was followed. Data were collected using a questionnaire measuring EI and questionnaire measuring QWL. The statistical Package of Social Sciences (SPSS) v 15 was used of analysis data. The findings show that: There is a significant positive relationship between EI and QWL; there is a significant positive relationship between total degree of EI and 8 QWL dimensions. There is no significant positive relationship between total degree of EI and adequate and fair salary dimension. Primary education teachers enjoyed a high level of emotional intelligence and a medium quality of work life. There are no statistically significant differences in emotional intelligence due to the gender, age, and teacher experience. There are no statistically significant differences in quality of work life and its dimensions due to the gender, but there are differences between males and females in balancing life and work dimension in favor of males. There are statistically significant differences in total degree and three dimensions of work life quality (adequate and fair salary, social climate, relation with administration) due to teacher experience. There are no statistically significant differences in 7 dimensions of work life quality due to age. There are statistically significant differences in two dimensions of work life quality (relation with administration, opportunity to use and develop human capacities) due to age | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | university of tlemcen | en_US |
dc.subject | الذكاء الانفعالي ؛ جودة حياة العمل ؛ أساتذة التعليم ؛ الابتدائي | en_US |
dc.title | الذكاء الإنفعالي وعلاقته بجودة حياة العمل لدى المدرسين بولاية النعامة | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Collection(s) : | Doctorat en Psychologie |
Fichier(s) constituant ce document :
Fichier | Description | Taille | Format | |
---|---|---|---|---|
الذكاء_الإنفعالي_وعلاقته_بجودة_حياة_العمل_لدى_المدرسين_بولاية_النعامة.pdf | 34,17 MB | Adobe PDF | Voir/Ouvrir |
Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.