Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/21490
Affichage complet
Élément Dublin CoreValeurLangue
dc.contributor.authorبلعروسي, سعيد-
dc.date.accessioned2024-01-18T17:35:57Z-
dc.date.available2024-01-18T17:35:57Z-
dc.date.issued2022-
dc.identifier.urihttp://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/21490-
dc.description.abstractملـخـص الدراسة: أدوار الأستـاذ فـي الـتعليـم الفعـال وعلاقـتـه بالــدافعيـة للـتعلـم من وجـــهة نظر تلميذ السنـة الثالثـة ثانـوي تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على أدوار الأستـاذ فـي الـتعليـم الفعـال وعلاقـتـه بالــدافعيـة للـتعلـم من وجـــهة نظر تلميذ السنـة الثالثـة ثانـوي، ولتحقيق أغراض الدراسة استخدمنا المنهج الوصفي، وقمنا بتطبيق مقياس الدافعية للتعلم لأحمد دوقة واخرون (2011) والذي شمل (68) بندا، ومقياس التعليم الفعال للدكتور عبد محسن حمد العامري (2013) والذي يتكون من (32) بندا على عينة قوامها (250) تلميذا وتلميذة تم اختيارها عشوائيا ببعض ثانويات ولاية غليزان. وبعد المعالجات الاحصائية عن طريق الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية spss26، وباستخدام الأساليب الإحصائية (معامل الارتباط بيرسون، تحليل الانحدار المتعدد وتحليل التباين المتعدد)، واستخراج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والأوزان النسبية أفرزت النتائج ما يلي: 1-لا توجد علاقة ارتباطية بين التعليم الفعّال والدافعية للتعلم لدى تلميذ السنة الثالثة ثانوي. 2-مستوى التعليم الفعال (الدرجة الكلية) وأبعاده الفرعية (التخطيط للدرس وتنفيذه، العلاقات الانسانية، إدارة بيئة التعلم) مرتفع، في حين يوجد مستوى متوسط في بعد التقويم 3-مستوى الدافعية للتعلم (الدرجة الكلية) وأبعادها الفرعية (إدراك المتعلم لقدراته، إدراك قيمة التعلم، إدراك معاملة الأستاذ، إدراك معاملة الأولياء، إدراك العلاقة مع الزملاء) مرتفع، في حين يوجد مستوى متوسط في بعد إدراك المنهاج الدراسي. 4-لا يؤثر التعليم الفعال (الدرجة الكلية) وأبعاده الفرعية (التخطيط للدرس وتنفيذه، العلاقات الانسانية، إدارة بيئة التعلم، التقويم) على الدافعية للتعلم لدى تلميذ السنة الثالثة ثانوي. 5- توجد فروق في التعليم الفعال (الدرجة الكلية) وأبعاده الفرعية (التخطيط للدرس وتنفيذه، العلاقات الانسانية، التقويم، إدارة بيئة التعلم) تعزى لمتغير الجنس لدى تلميذ السنة الثالثة ثانوي. 6-توجد فروق في الدافعية للتعلم (الدرجة الكلية) وأبعادها الفرعية (إدراك المتعلم لقدراته، إدراك قيمة التعلم) تعزى لمتغير الجنس، في حين لاتوجد فروق في أبعاد (إدراك معاملة الأستاذ، إدراك معاملة الأولياء، إدراك العلاقة مع الزملاء، إدراك المنهاج الدراسي) لدى تلميذ السنة الثالثة ثانوي Abstract: Professor’s roles in effective teaching and learning motivationamong third-year high school student in high school of Relizane The present study aimstoidentify theProfessor’s roles in effectiveteaching and hisrelation tolearning motivationamongthird-yearhighschool student. To achieve the objectives of the study we used the analytical descriptive method and we applied the scale of motivation to learn by Ahmed Duka & al. (2011) which consists of (68) items of and the effective teaching scale by Dr Abdul Mohsen Hamad Al-Amri (2013), which consists of of (32) items on a sample of (250) students was chosen randomly in some secondary schools in the wilaya of Relizane. After statistical processing by the statistical program for the social sciences spss26, using (Pearson's correlation coefficient, multiple linear regression coefficient and multiple analysis of variance (manova) and the extraction of means, standard deviations and rotation measurement, the results gave the following: 1- There is no correlation between effective teaching and motivation to learn among third-yearSecondary school student. 2- The level of effective teaching (total score) and its sub-dimensions (planning and execution of lessons, human relations, management of the learning environment) are high; on the other hand there is an average level in the dimension of 'Evaluation. 3- The level of learning motivation (total score) and its sub-dimensions (the learner's perception of his abilities, the perception of the value of learning, the perception of the teacher's treatment, the perception of the treatment of parents, the perception of the relationship with colleagues) is high, on the other hand the level of perception of the school program is average. 4- There is no significant impact in the total degree of effective teaching and its sub-dimensions planning and execution of courses, human relations, management of the learning environment, evaluation) on the motivation of learning for secondary 3 student. 5- There are differences in effective teaching (total score) and its sub-dimensions according to the gender variable in third year secondary student 6- There are differences in the motivation to learn and its sub-dimensions (the perception of abilities, the realization of the value of learning) according to the gender variable, on the other hand there are no differences in the dimensions (perception of the teacher's treatment, perception of the parents' treatment, perception of the relationship with colleagues, perception of the study program) among third year secondary student. Keywords: effective teaching, motivation to learn, third year secondary studenten_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniversity of tlemcenen_US
dc.subjectالتعليم الفعال ؛ الدافعية للتعلم ؛ تلميذ السنة الثالثة ثانويen_US
dc.titleأدوار الأستاذ في التعليم الفعال وعلاقته بالدافعية للتعلم من وجهة نظر تلميذ السنة الثالثة ثانويen_US
dc.typeThesisen_US
Collection(s) :Doctorat en Psychologie

Fichier(s) constituant ce document :
Fichier Description TailleFormat 
أدوار_الأستاذ_في_التعليم_الفعال_و_علاقته_بالدافعية_للتعلم.pdf29,9 MBAdobe PDFVoir/Ouvrir


Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.