Veuillez utiliser cette adresse pour citer ce document : http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/21488
Titre: فاعية برنامج قائم على الإثارة الحسية في تنمية مهارات التواصل لدى أطفال التوحد
Auteur(s): حسيني, سمية
Mots-clés: اضطراب التوحد ،إثارة حسية،تنمية،التواصل، مهارات
Date de publication: 2022
Editeur: university of tlemcen
Résumé: ملخص: اضطراب التوحد هو اضطراب نمائي شامل، يتسم بالعديد من جوانب النقص في النمو من بينها الجانب التواصلي والخطابي، تهدف هذه الدراسة إلى التحقق ودراسة فاعليةبرنامج قائم على الإثارة الحسية في تنمية مهارات التواصل لدى أطفال التّوحد. وتألفت عينة الدراسة من 40طفل توحد من ذوي اضطراب التوحد المترددين على مركز الجلفة للتوحد 20منهم من ذوي التوحد الخفيف و20 من ذوي التوحد الشديد حسب مقياس كارز. اعتمدت الدراسة على المنهج التجريبي، وقد تم استخدام اختبار فاينلاند لقياس المهارات التواصلية والخطابية لأطفال التوحد، كما تم دمج الصوت الموسيقي في أداة من عمل الباحثة سميت بالأداة الاستثارية المتعددة الأوجه، والتي يتم عرضها على الطفل في شكل رقمي، تم تطبيقها في المرحلة الأولى بدون إدماج الصوت الموسيقي، أما في المرحلة الثانية فقد تم فيها إدماج الصوت الموسيقي مع هذه العناصر مع مراقبة زمن الاستجابة لكل طفل. وقد أسفرت نتائج الدراسة على فاعلية البرنامج قائم على الإثارة الحسية من حيث تنمية المهارات التواصلية والخاطبيةوالتعرفية للطفل التوحدي، وانتهت إلى أهمية ذلك وأهمية تعميم هذه الأساليب في تنمية مهارات التواصل لدى طفل التوحد. Abstract : Autism is a pervasive developmental disorder, it is characterized by many aspects of lack of development, including the communicative and rhetorical aspect. This study aims to verify and study the effectiveness of a program based on sensory stimulation in developing communication skills for children with autism. The study sample consisted of 40 autistic children with autism who attended the Djelfa Autism Center, 20 of them with mild autism and 20 with severe autism, according to the CARS scale. The study relied on the experimental method, and the Vineland test was used to measure the communicative and rhetorical skills of children with autism, and the musical sound was integrated into a tool of the researcher's work called the multifaceted arousal tool, which is presented to the child in digital form, and was applied in the first stage without integration The musical sound, while in the second stage, the musical sound was integrated with these elements while monitoring the response time of each child. The results of the study revealed the effectiveness of the program based on sensory stimulation in terms of developing the communicative, rhetorical and cognitive skills of the autistic child, and concluded with the importance of this and the importance of generalizing these methods in developing the communication skills of the autistic child.
URI/URL: http://dspace1.univ-tlemcen.dz/handle/112/21488
Collection(s) :Doctorat en Psychologie



Tous les documents dans DSpace sont protégés par copyright, avec tous droits réservés.